Paula goes Down Under

Laatste weken Australie: Terang, Melbourne en Canberra

Lieve allemaal!

Dit is alweer mijn laatste weblog over Australie! Het was de bedoeling dat het ook de laatste vanuit Australie zou zijn, maar toen ik hem gisteren op het vliegveld online wilde zetten, liep het internet vast. Mijn vliegtuig was de op 1 na laatste van die dag en het was al boardingtijd voor mij en voor de laatste vlucht, dus ik vermoed dat de luchthaven de internetverbinding tijdelijk heeft gesaboteerd haha! Maargoed, ik ben nu dus al in Thailand! Een beetje een gaar dagje gehad in verband met het slaapgebrek in het vliegtuig, maar wel al wat rondgelopen in Bangkok en ik keek mn ogen uit! Een geheel andere wereld, heel gaaf! Maar.... daar gaat mijn volgende blog over, nu eerst mijn avonturen van de afgelopen weken!

Zoals gezegd ben ik vanaf Adelaide afgereisd naar Terang, een heel klein dorp omringd door platteland (2 pubs, 1 supermarkt en 1 kledingwinkel). Hier wachtte Jos op mij, een Nederlandse dierenarts die ik in het vliegtuig van Nieuw Zeeland naar Australie ontmoet heb. Hij woont niet in Terang, maar in Noorat, een nog kleiner dorp naast Terang (alleen 1 pub
Wink
). Het was de bedoeling dat ik 1 week zou blijven, maar het zijn er 3 geworden en Jos is inmiddels mijn vriend!
Laughing


Het eerste weekend dat ik in Noorat was, zijn we naar de beroemde Great Ocean Road gegaan, want die is vlakbij! Een erg mooie route langs het water met prachtige uitzichtpunten. Een aanrader! Doordeweeks ben ik met Jos meegegaan om te zien wat hij zoal doet als veearts. Ik heb vanalles gezien: koeien die niet meer op konden staan na het kalven, koeien met hoefproblemen, honden en katten die gecastreerd werden, een baarmoeder die uit een hond verwijderd moest worden, een paard met koliek, een paard met een beenwond die gehecht moest worden, een kalf (dood) dat nog vastzat in de koe en zelfs een kip met een zere poot! Erg interessant allemaal! En als dierenvriendin vind ik het altijd heerlijk om op boerderijen te zijn en dieren te knuffelen, dus ik kon mijn hart ophalen!

De eerste dinsdagavond zijn we gaan kijken bij de paardenraces (dravers). Races zijn ontzettend populair in Australie. Elk dorp heeft een racebaan voor paarden en één voor honden (greyhounds - zoals Mickey in Bundaberg!). Het zijn zeker niet de meest diervriendelijke sporten (het gaat tenslotte vooral om het geld en afgedankte dieren worden niet altijd netjes behandeld....), maar als paardengek
Wink
wilde ik dolgraag even mooie paarden kijken! 2 collega´s van Jos waren aan het werk (bloed en urine van de paarden testen, voor en na de races) en we konden dus ook achter de schermen kijken! Ik had nog nooit eerder paardenraces gezien, dus ik vond het bijzonder om in het echt te zien. Die paarden draven echt bizar hard! En wat een mooie paarden!! Allemaal supermooi gebouwd (uiteraard heel slank en atletisch) en prachtige vacht (vermoedelijk geschoren haha)! Ik dacht altijd dat dravers kleine paardjes waren, maar ze waren behoorlijk groot. Ik liep te kwijlen, zoals mannen dat doen als ze mooie, dure auto´s zien (alhoewel je paarden natuurlijk nooooooit met auto´s mag vergelijken haha)!

Craig (Jos´baas) kent veel mensen bij de races en hij had voor me geregeld dat ik bij 1 van de races in de startauto mocht zitten! Deze auto rijdt voor de paarden uit en aan de zijkanten komen 2 hekken naar beneden. De paarden moeten achter de auto en hekken draven tot het startschot klinkt en dan rijdt de auto weg en laat ze als het ware ´los´. Waaaah dat was echt super! Die paarden gaan zo hard! Dat besefte ik eigenlijk pas goed toen ze zo vlak achter ons aandraafden. Het gaf echt een enorme kick om zo dichtbij te zijn en ze zo hard te zien en horen gaan! Verder hebben we nog een paar races bekeken en gezien hoe Jos´ collega´s de tests deden. Mijn favoriete test was absoluut de urinetest: het paard wordt door de dierenarts vastgehouden in een box en hij houdt een steelpan onder het paard terwijl hij aan 1 stuk door fluit (blijkbaar wekt dit het plassen op....). Het was een serieuze aangelegenheid, maar ik moest mijn best doen om niet te hard te grinniken
Wink


De tweede en derde week ben ik nog een paar keer meegeweest met Jos, maar heb ik me meestal thuis vermaakt. Aangezien er niet zoveel te doen is in Noorat en ik natuurlijk geen auto had, hield dat vooral in: Dr. Phil en Ellen DeGeneres kijken, afwassen en koken haha! Ik heb ook een keer een wandeling gemaakt naar de top van Mount Noorat (te zien vanuit Jos´ woonkamer), een oude vulkaan! De wandeling leidt door weilanden met stieren en aan de top sta je aan de rand van de krater! Daarnaast had ik op de top ook een mooi uitzicht over Noorat en omgeving. Het deed me ergens wel aan Nederland denken omdat het erg vlak is en veel agrarisch gebied. De bergen die hier en daar in de verte te zien zijn, verraden echter dat het Nederland niet kan zijn
Wink
De laatste dagen ben ik begonnen met iets waar ik al 3 jaar mee wil beginnen: hardlopen! Nu maar hopen dat ik in Thailand/Nederland verder doorpak...

Op donderdagavond traint de lokale Football club (niet te verwarren met voetbal, het lijkt meer op rugby en is enorm populair) in Noorat en wordt er op de club door families en andere locals gegeten. En door ons dus ook! Ongelooflijk hoe snel je in zo´n klein dorp locals leert kennen! Erg leuk! En ik begrijp ook al iets meer van de ´footy´. In het weekend zijn we een paar keer bij Craig (Jos zn baas) en Melissa (zn vrouw) en 2 kids gaan eten. Zij wonen heel dichtbij en zijn begin 30 en heel gezellig! We hebben ook 1 zaterdagavond een borrel gehad van collega´s die net een tweede kind gekregen hebben en dat was een goed feestje! Het vond plaats in 1 van de 2 kroegen in Terang en ging door tot in de late uurtjes. Veel leuke mensen en hebben zelfs nog even gedanst! Om 3 uur hielden we het voor gezien, nadat we met moeite ook Craig uit de pub hadden gesleept haha!

In één van de weekenden had Jos dienst en kon hij niet weg uit Noorat. Een collega van hem, Gavin, heeft me toen een dagje meegenomen! We hebben nog een stuk van de Great Ocean Road gedaan en het was prachtig weer (het zuiden van Australie is in de winter ook echt een beetje winters, dus warme, zonnige dagen zijn schaarser)! Weer prachtige uitzichten gehad en het hoogtepunt van deze trip was ons bezoek aan een vuurtoren. Het uitzicht op de vuurtoren zelf viel behoorlijk tegen, maar op de weg er naartoe zagen we al mensen naar een koala in 1 van de bomen kijken, dus op de terugweg reden we wat rustiger en gingen zelf ook op zoek en het was ongelooflijk, maar de bomen zaten vol met koala´s! Het ging de hele tijd zo: ´Oh ik zie er 1.....2.....3......4.....5.....6.....7 etc! In 2 bomen die vlak naast elkaar stonden, telden we er al 12! Verrassend genoeg waren ook veel van de koala´s actief (ze slapen vooral haha) en we zagen er ook 1 met een superschattige baby en 1 die heel erg dichtbij ons, laag op een tak zat! Ge-wel-dig!! Degene die dichtbij zat, zat in een kale boom (koala´s zijn een bedreigde diersoort, maar op deze plek zaten er zoveel dat een hele hoop bomen helemaal kaalgegeten waren!) en een man plukte een tak met blaadjes van een andere boom en gaf het aan die koala. Die pakte het gewoon aan en at het op haha! Wat een leuke beestjes!

Het laatste weekend, afgelopen weekend, zijn Jos en ik samen naar Melbourne afgereisd. Zoals veel mensen al tegen me zeiden: de leukste stad in Australie! Helemaal mee eens! Het is een grote stad, maar een hele gezellige met veel leuke plekjes en genoeg te doen! Op vrijdagavond zijn we naar een echte footy match gegaan: Geelong Cats tegen St. Kilda in een heel groot stadion gevuld met fanatieke fans! Superleuk! Ik besloot de Cats aan te moedigen, omdat er vooral Cats-fans om ons heen zaten (leek me wel zo veilig haha) en Jos volgde later (toen duidelijk was dat de Cats zouden gaan winnen
Wink
). Ik begon de footy echt een beetje te begrijpen en het was leuk om de echte fans te horen aanmoedigen of schelden haha! We hadden heel veel lol en gingen steeds enthousiaster aanmoedigen (misschien had het bier/cider daar ook iets mee te maken...). Leuk om mee te maken!

We logeerden in St. Kilda, een hele gezellige wijk aan de zee met veel cafeetjes en rastaurantjes. We hebben ook de allerbeste ontbijt/lunchtent ontdekt daar: zo lekker en zo gezellig daar! We hebben sowieso regelmatig iets tot ons genomen in Melbourne haha! Op zaterdag gingen we naar het Melbourne museum, een heel groot mooi museum! Er was een speciale tentoonstelling over Mesopotamie en daarnaast nog het ´gewone´ museum. We hadden uiteindelijk te weinig tijd om alles te zien, maar heb een goede indruk gekregen! Daarna zijn we heerlijk uit eten geweest in 1 van de leukste straatjes van Melbourne: heel smal, met een paar gezellige restaurants, live muziek en lekker buiten zitten onder de terrasverwarming! Na het eten zijn we naar het IMAX theater gegaan om de nieuwste Batman te zien. Het scherm van dit theater is de op 2 na grootste van de wereld: 32 bij 23 meter! Heel gaaf! Scenes vanuit de lucht geven op die manier ook echt het idee dat je boven stad/bergen vliegt!

Op zondag zijn we nog naar de Queen Victoria Market gegaan: een bekende grote overdekte markt met vers fruit en groente, kleding, souvenirs etc. Erg leuk! En hier hebben we ook oerhollandse poffertjes op! Verder hebben we die dag veel drankjes gedaan en een beetje rondgelopen in andere straatjes dan de dag ervoor. ´s avonds moesten we helaas afscheid nemen, want Jos moest terug naar Terang en ik ging op maandag met de trein en bus naar Canberra...

In Canberra werd ik opgehaald door Kim, een meisje dat ik 3 jaar geleden heb ontmoet in Afrika! Erg leuk om haar weer te zien en het klikte ook weer heel goed tussen ons. Ik kon 3 nachten bij haar logeren, heel fijn! De eerste dag moest ze gewoon werken en ben ik zelf het centrum beetje gaan ontdekken. Canberra is een kleine stad met net zoveel inwoners als Utrecht, dus alles ligt redelijk dicht bij elkaar. Ik heb die middag geluncht met Agata en Lucas, mijn Argentijnse vrienden uit de trein! Lucas studeert in Canberra. Erg leuk ook om hen weer te zien!

Op woensdag was Kim vrij en heeft zij me wat leuke plekken laten zien. Vanaf een telefoontoren hadden we een mooi uitzicht over de stad! Canberra is omringd door bos en wordt in 2 delen gedeeld door een heel groot (door mensen gemaakt) meer! Aan het meer zitten allerlei belangrijke gebouwen, zoals natuurlijk ook het parlementsgebouw! We zijn ook naar het War Memorial geweest, een heel mooi aangelegd en groot museum! Allemaal verschillende zalen met informatie over alle verschillende oorlogen waar Australie in mee gevochten heeft. Interessant, want zoveel leren wij op school niet over de deelname van Australie aan oorlogen. Er waren zelfs zalen met tanks en gevechtsvliegtuigen. Verder was er een graftombe voor de ´unknown soldier´ en een muur met namen van alle soldaten die omgekomen zijn. Het memorial grenst aan een prachtig aangelegde laan (waar ook gewoon auto´s rijden) met aan weerszijden monumenten voor de verschillende oorlogen. De laan eindigt bij het parlementsgebouw. Erg mooi en het deed me heel erg denken aan Washington (Arlington). Kim zei dat ze die vergelijking al vaker gehoord had.

´s middags zijn we nog naar een wetenschapsinstituut geweest. Dit is vooral voor kinderen, maar voor ons ook erg vermakelijk haha! Zo hebben we een aardbeving van bijna 6 op de schaal van richter gevoeld en hebben we als gekken gedanst voor een scherm waar we in verschillende kleuren en vormen op verschenen haha! Veel lol gehad! ´s avonds zijn we een drankje gaan doen met Agata in een pub en daarna zijn we gaan eten met Lucas er ook bij. We gingen eten bij een Vietnamees vegetarisch restaurant dat naast gewone vega gerechten ook nep-vleesgerechten serveert zoals lam, eend, kip etc. Allemaal soja. Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel: alles wat ik normaal niet ´mag´, wilde ik hebben! We hebben dus kip in honing geroosterd, rundvlees met cashewnoten en lamsvlees gegeten – geweldig! Ik aasde elke keer op het laatste stukje vlees
Wink
De kip was duidelijk soja, maar de lam en rundvlees waren que structuur en kleur heel eng en net echt! De vleeseters vonden het rundvlees het best en ik moet dat beamen: heel smakelijk! Geweldig concept dit restaurant: goed voor vleeseters die ook weleens vega willen, maar vlees zo lekker vinden en goed voor vega´s die af en toe wel weer eens een stukje vlees willen proeven haha!

Ik vind trouwens dat Canberra zwaar ondergewaardeerd wordt! Op 1 na reageerden alle Australiers hetzelfde op mijn verhaal dat ik naar Canberra zou gaan: ´Hoezo ga je daar naartoe? Er is helemaal niets!´. OK het is zeker geen bruisende stad, maar ik vond het wel een mooie, schone en interessante stad! En het is natuurlijk de hoofdstad, dat maakt het al een bezoekje waard! Canberra is zelfs een staat(je): de Australian Capital Territory!

Gistermiddag heb ik nog even met Kim geluncht in haar middagpauze en toen ben ik in de bus gestapt richting Sydney airport. Was wel een klein beetje triest om Australie te verlaten: heb een geweldige tijd achter de rug en heb zoveel leuke mensen ontmoet! Maar nu dus nog een ander avontuur, voordat ik over 3 weken alweer naar Nederland terugvlieg!
Tot snel! Ik zal proberen ook nog even de bijbehorende foto´s van deze blog plaatsen.
Veel liefs!! xxx

Reacties

Reacties

Saskia de Bruijn

Heerlijk verhaal!!!! Jammer dat ze bijna zijn afgelopen....! Maar nu nog op naar de Thailand avonturen! :-)

Dikke kus!! Ook voor Jos!

Zus Sas

Meiid! Wat heb je weer een leuke dingen gedaan en meegemaakt!! En weet je wat ERG toevallig is? Ik ben sind een paar weken ook begonnen met hardlopen!! Samen met daisy beesie ;-) dat is wel sterk hè?! Dikke kus!

Penny

Chica!

Wat een mooie avonturen weer! Ik heb je al een vrijmibobijdrage gestuurd, volgende rondje is van jou :)

Liefs!

DrL

Bij mij werkt die pan en dat fluiten ook altijd prima, heel herkenbaar...

Sabine

Super ervaringen weer :-D!!! Heel leuk om te lezen...
Ben benieuwd naar je Thailand avontuur!
En een vriend, leukkkkk ;-)

Geniet van al het moois wat je nog gaat zien.
Dikke KusKus

vera

Mate!
Wat een mooie blog weer.
Kunnen niet wachten om Jos te ontmoeten.
Geniet van de avonturen in Thailand.

Wat een leven, zucht...

Xxx veer

Jos

Hey! Ik snap nu wel waarom je bijna tijd tekort had op het vliegveld, wat een verhaal! Ergherkenbaar allemaal ;-).
Geniet van Thailand, en zie je snel in NL :-D

xxx

Esther K

jeeee wat gaat dat snel he zo'n reis!! heel veel plezier nog even in thailand, ben benieuwd waar je naar toe gaat!
geniet ervan!
xx esther
ps helemaal niet verkeerd hoor die vent van je ;)!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba