Paula goes Down Under

Suske en Wiske herenigd in Nieuw Zeeland!

Lieve mensen,

hier ben ik weer met een update! De laatste keer dat ik schreef, zat ik nog in Byron Bay, Australie en inmiddels ben ik samen met Suske in Nieuw Zeeland! In Byron hebben Menieke en ik nog een lesje yoga gevolgd. Dat was leuk, alhoewel die man iets té zweverig was: ´You are the trees…. you are the raindrops.... you are the birds....´ haha! Het regende die dag in Byron dus we besloten daar een dagje eerder te vertrekken. En weer hadden we geluk met het weer en leek het alsof we de zon tegemoet reden. In Brisbane was het bloedje heet en hebben we niet veel meer gedaan dan door het centrum slenteren en aan de citybeach (de lagune) liggen. We moesten ook onze gele vriend terugbrengen naar het verhuurbedrijf en wat andere praktische zaken regelen. Op dinsdag (de 3de) namen we in alle haast afscheid (we zaten nog lekker te ontbijten toen mijn lift naar het vliegveld ineens al voor de deur stond) en gingen we beiden (voorlopig) onze eigen weg.

Rich ontmoette ik op dinsdagavond op het vliegveld in Auckland! Hij was daar al een dagje zodat hij bij kon komen van de lange vlucht, voordat we op pad gingen. We hebben nog diezelfde avond een vlucht gepakt naar Christchurch op het Zuidereiland, omdat we samen in 3 weken op dit ene (en volgens velen: mooiste) eiland willen rondreizen! We sliepen die nacht in een klein huisje in een Holiday Park en hoewel we moe waren, sliepen we beiden slecht omdat het ijs- en ijskoud was in die hut! Sindsdien zetten we in accomodaties voor het slapengaan de verwarming even aan ;)

De volgende dag hebben we onze huurauto opgehaald en in plaats van de beloofde Nissan Sunny stond daar een babyblauwe ieniemienie Daihatsu op ons te wachten! We noemen hem liefkozend onze Baby Benz ;) Tijdens het rijden kwamen we al snel in de bergen terecht. Nieuw Zeeland is echt prachtig! Onze eerst stop was Lake Tekapo, een helderblauw meer. Dit is niet het laatste prachtige meer dat we zien, want blijkbaar kleuren sommige meren hier turqoise blauw door kleine rotsschilfers die erin drijven. We hebben meerdere keren vol verbazing staan kijken, zó blauw! Uiteraard halen we ook om de haverklap ons fototoestel tevoorschijn ;)

Vervolgens zijn we richting Mount Cook gereden. Al lange tijd zien we in de verte een besneeuwde bergtop die afsteekt tegen de andere bergen. Zodra we vlakbij zijn, valt het kwartje: dat is Cook! We slapen in een kamer op een kampeerplaats en hebben mooi zicht op Mount Cook en de omliggende bergen. De volgende dag gaan we een wandeling van 3 uur maken (Hooker Valley Trail) om de berg van dichterbij te bekijken. We hebben, net als de dag ervoor, ontzettend geluk met het weer: helderblauwe lucht en volle zon! Het gebied is prachtig! De wandeling redelijk hels ;) Uiteindelijk komen we aan bij het eindpunt: een gletsjermeer onderaan Mount Cook. De ijsschotsen drijven erin! Zeer de moeite waard deze wandeling en we rijden dan ook met een voldaan gevoel verder richting Oamaru.

We hebben gehoord dat je hier getuige kunt zijn van pinguins die na een dagje vissen weer terugkeren op het strand om hun nestje op te zoeken! We gaan eerst naar een uitkijkpunt waar de geeloog-pinguin thuiskomt (deze komt alleen in NZ voor). We staan even te turen en ik zeg op een gegeven moment tegen Rich: ´zie je die zeehond daar op strand?´ en ik probeer mijn lachen in te houden omdat ik denk dat ik hem naar een stuk hout laat kijken. Hij pakt z´n verrekijker erbij en het blijkt echt een zeehond haha! We ontdekken er nog 4 op datzelfde stukje. Goede schutkleur ;) Uiteindelijk zien we ook een paar pinguins terugkomen uit de zee! Erg grappig om te zien. Ze verschijnen aan het oppervlak, zwemmen nog even als een eend rond om te kijken of de kust veilig is en waggelen dan aan land. En verbazingwekkend genoeg lopen (springen) ze de vrij steile bergen op naar hun nesten! We zien 1 pinguin die aan land komt en kwetterend lijkt te wachten op zn maatje die nog moet komen. Hij is onrustig en gaat uiteindelijk zelfs kwetterend terug de zee in. Ik ben al even bang dat we getuige zijn van een pinguin die zijn vriendje nooit meer zal vinden, maar gelukkig zien we hem op een gegeven moment uit het water stappen en snel richting de heuvels lopen met.... zn maatje! Kon ik toch nog goed slapen die nacht ;)

Diezelfde avond gaan we ook kijken naar blauwe pinguins die aan land komen. Dit blijkt 1 grote toeristische happening. We zitten met heel veel anderen op een tribune (!) en terwijl 2 medewerkers wat informatie geven en iedereen in het gareel houden, zien we tot 2x toe een groepje (´raft´) pinguins aan land komen. Deze pinguins zijn slechts 30 cm! Na deze rafts komen er vast nog meer, maar we hebben het wel gezien daar met al die toeristen ;) Ik word er zelfs rebels van en maak stiekem een foto van de pinguins als de medewerkers even uit mn buurt zijn, terwijl dit niet mag haha (zonder flits, dat dan weer wel)!

De volgende dag rijden we naar Dunedin. Hier regelen we een wildlifetour voor die middag. We gaan in een klein busje op pad naar de Otago Peninsula, een schiereiland dat grenst aan Dunedin. Hier gaan we eerst albatrossen bekijken. Koninklijke albatrossen welteverstaan, die een spanwijdte kunnen hebben van wel 3.4m! Voor een bezoekje aan de broedkolonie had je extra bij moeten boeken. Wij wisten dit niet, maar alsnog bijboeken kon ook niet omdat de groep te groot was. In plaats daarvan hebben we 50 min (!) met de verrekijker staan turen boven de zee op zoek naar een vliegende albatros. En ja hoor, we hadden geluk. Rich en ik waren inmiddels al melig, aangezien iedereen helemaal enthousiast was en wij alleen maar dachten: ´leuk zo´n vliegende in de verte maar wij zien liever die donzige (enorme!) kuikens op de nesten!´. Onze gids wilde de pijn voor ons verzachten door te zeggen dat de mensen bij de kolonie deze vliegende niet kunnen zien. Nou joh, wat een voorrecht! ;) Ik besluit mijn lunch te nuttigen....

Hierna kan het natuurlijk alleen maar beter worden. We gaan naar een strandje en daar liggen zeeleeuwen! Zeeleeuwen zijn in tegenstelling tot zeehonden totaal niet schuw en blijven dus gewoon liggen als je ze benadert. We kunnen tot op wel 2 meter afstand komen! De meesten liggen lekker te slapen, maar we zien ook vlakbij 3 zeeleeuwen die aan het ruzien zijn. Superleuke ervaring! Verderop gaan we weer geeloog-pinguins bekijken en ook hier zien we er een aantal aan land komen! Blijft leuk om te zien. Tot slot gaan we een kolonie zeehonden opzoeken en we zien er tientallen op de rotsen liggen! Erg leuk, ookal zijn Suske en ik een beetje verwend in Namibie, waar we een kolonie van 1000-en fur seals hebben gezien!

We zien trouwens bij het zeeleeuwenstrand ook een val met daarin een dode kat. In Nieuw Zeeland horen geen roofdieren thuis, de roofdieren die er zijn, zijn geintroduceerd door de mens. Om de inheemse dieren, zoals de pinguins te beschermen, is de jacht op alle roofdieren (denk aan wezels, ratten, opossums, wilde katten etc) geopend. Ik begrijp de achterliggende gedachte en het belang van het beschermen van de inheemse dieren, maar ik kan het niet laten om te informeren of deze kat niet iemands huisdier is en of hij wel direct dood is in zo´n val... Die dieren kunnen er tenslotte ook niets aan doen dat wij mensen er zo´n zooitje van maken!

Al met al is de tour toch geslaagd! Alhoewel we inmiddels al deze dieren ook zonder gids (en bijbehorend geldbedrag) gezien hebben! Vandaag zijn we namelijk naar het gebied genaamd The Catlins gegaan en hier hebben we rondgereden en een aantal mooie punten bezocht! We hebben een waterval in een regenwoud gezien en Jacks Blowhole: een gat middenin de berg (200m van de zee) waar via een tunnel zeewater in terecht komt dat flink woest heen en weer klotst. We hebben ook een mooie wandeling gemaakt naar een vuurtoren die prachtig tussen de bergen en rotsen ligt. Deze rotsen waren bedekt met zeehonden! Verder zijn we naar een strandje gegaan waar zeeleeuwen vaak komen en hebben hier weer tussen de zeeleeuwen gestaan, maar dit keer zonder gids en zonder andere toeristen! Nog beter dus! Hoogtepunt was een té schattige baby-zeeleeuw, die zich in allerlei bochten ging wringen als we dichterbij kwamen alsof hij dacht: ´Ha gezellig! Eindelijk iemand om mee te spelen´ ;)

We missen stiekem de Afrikaanse safari´s wel een beetje, dus deze ontmoetingen met zeeleeuwen maken veel goed!

Morgen gaan we ons tourtje Catlins afmaken met nog een waterval en grotten. Daarna vertrekken we richting de fjorden, waar we gaan kajakken en varen. Ben benieuwd, we houden jullie op de hoogte!

Liefs van Suske en Wiske!

Saskia de Bruijn

Heeeee Sus en Wis!!!!

Super om jullie avonturen te lezen!!! Op naar nog véél meer gave verhalen!!!

Hele dikke kus!!

Saskia

Het klinkt allemaal geweldig Paula! Watervallen, regenwouden en dieren, top!

Penny

Jippie! Een echte pinguin? En geen eekhoorn? Gaaf hoor!

Hamba